Az elektromos autó, mint a környezettudatos közlekedés? Vitatom!
2022. június 25. írta: egyujvilag

Az elektromos autó, mint a környezettudatos közlekedés? Vitatom!

Sok politikus, környezetvédő egyenesen kitiltaná a belsőégésű motorral szerelt gépjárműveket az utakról, mint a környezetszennyezés egyik alapokaként elhírselült mumust. Hiszen a jövő az eautózásé, mert zero emissziós, csendes. De valóban annyira kíméli a környezetet? Annyira a jövőnk az eautó? Lelövöm a poént: szerintem nagyon nem, ennél sokkal komplexebb a probléma.
Elektromos autó és a környezettudatos ember | eautozas.hu
(Mivel vasárnap most kimarad, szobaton két anyagot hoztam :) )
Csendesen elsuhan melletted, egy hangja sincs (ezért van, hogy észre sem veszed). Már megint egy villanyautó. Az EU-ban éppen most fog elhasalni az a rendelkezés, miszerint 2035.től csak elektromos meghajtású gépkocsikat lehessen forgalomba hozni. Ami szerintem nettó baromság, hiszen ha egy kicsit is a dolgok mögé nézünk, kiderül nem is annyira fehér és feket minden, van itt a szürkének minimum 50 árnyalata.

Kezdjük ott, hogy mennyire környezetkímélő egy eautó legyártása. Igen, valóban nem kell bele belsőégésű motor, és nyomatékváltó. De kell bele más. Kell egy elektromotor, annak vezérlőivel egyetemben. Nagyságrendileg több félvezető, és ritka fém felhasználásával, mint egy benzines korszerű autóhoz. És kell bizony egy akkumulátor. A lítiumos, vagy akár a Cu/Al akksik előállítása nem egyszerű. A fóliák legyártása nem kevés vegyianyag és nem utolsósorban víz felhasználását követeli meg. Az ugye megvan, hogy nem csak a fosszilis üzemanyagok, de az édesvíz készleteink is folyamatosan fogynak! Arról ne is beszéljünk, hogy az aluminium előállítása is mind víz, mind vegyianyag, és ráadásul igen magas elektromos áram felhasználását követeli meg. És bár sok gyártó azzal büszkélkedik, hogy autóik 80-90%-ban újra felhasználható anyagokból készül, az életciklus végén ezen anyagoknak a visszanyerése is nem kevés energia, víz, és vegyianyag felhasználáséát követeli majd meg. No ennyit a gyártásról.

Lássuk az üzemeltetést. Annak idején azt mondták, mennyire jó lesz a villanyautó, mert az akkuk feltöltése fajlagosan (kilométerre vetítve) olcsóbb lesz majd, mint a benzines, vagy éppen a dieseles autók üzemeletése. Ez az utóbbi időkben szépen lassan megdőlni látszik, hiszen nagyjából azonos a költsége egy kilométernek egy Alfa Giuliával, mint egy mint egy Peugeut E208-al. Csak az egyikben egy turbós benzines, a másikban egy akkupackról üzemelő hajszárító motor van.

Na és miből lesz az elektromos áram?  Neeem, kedves olvasó nem úgy bányásszuk, és nem is terem a szántóföldön. Bizony, meg kell azt termelni! A környezetvédők az atom hallatán már szívrohamot kapnak, pedig ha megbízhatóan megépített erőműről beszélünk, manapság a legkisebb környezeti terhelést okozzák. De hát, pl. Németország lehet az idei év végére az összeset beszántja, és beszórja sóval. Sajnos folyók sem teremnek minden bokorban, így a vizierőmű építés is korlátozott, mert rögtön jönnek a környezetvédők, hogy azt a 3 madarat meg kell menteni, a kinézett helyre nem lehet erőművet építeni. A szél sajnos nem fúj mindig, és sokszor pont akkor van szélcsend, amikor az áram kellene. A nap meg csak napfelkeltétől-napnyugtáig süt, így a napenergia is korlátozottan áll rendelkezésre. Mi marad? A biomassza (abból nem tudnak annyit "letermelni"), a gáz, az olaj, és a szénerőművek. Mondjuk úgy, hogy nincs orosz gáz... De ezek meg egyrészt zabálják a légköri oxigént, és erősíthetik az üvegház hatást, szennyezik a levegőt, másrészt pedig szennyezik a levegőt. A kőr beszárult.
Nem vagyok energetikus, és nem is végeztem számításokat, de egyszer aki ért hozzá, jó lenne kiszámolni: mekkora terheléssel kellene számolni akkor, ha a hazai szerény elektromos autó park csak megháromszorozódna? És akkor nem is mondtam azt, hogy lenne 3 millió elektromos autó, amelyeket mondjuk rendszeresen tölteni kellene? Egyidőben akár 5-900 ezret? Nyáron, 36 fokban, amikor a légkondik is ezerrel üzemelnek?
Igen, biztosan jó az alapgondolat. De sem megfelelő mennyiségű áramunk nincsen, sem kiépült töltőhálózat ahhoz, hogy nagyságrendileg több elektromos autó kiszolgálható lenne. És azért az sem biztos, a környezetünknek feltétlen jót tennénk vele. Miét ne lehetne mindkettő egymás mellett? Aki ki tudja, és hajlandó is kifizetni a 40-70% os felárat az elektromosért, aki meg nem tudja, az meg marad a benyásnál. Bár ismerve a politikusokat, mindenféle adókkal úgyis felsrófolják a benyás kocsik árát az elektromosok szintjére.
Huhh, már tippet is adtam, ezért nagyon bocsánat!

A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapraegymorgas.blog.hu/api/trackback/id/tr8617866887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.06.25. 11:02:02

Németek egyszerűen faszok, hogy bezárják az atomerőműveket.
Szerintem valami hidrogénes-elektromos hibrid autózás lehetne a megoldás, legalábbis nekem ez tűnik a leginkább járható útnak.

h.kovacs 2022.06.25. 12:59:46

komolyan azt gondolom, hogy az ökofasiszták még a széljobbnál is hülyébbek !
az elektromos autózás tömegessé tétele, meg egy vicc !

midnight coder 2022.06.26. 10:04:33

"gen, valóban nem kell bele belsőégésű motor, és nyomatékváltó. De kell bele más. Kell egy elektromotor, annak vezérlőivel egyetemben. Nagyságrendileg több félvezető, és ritka fém felhasználásával, mint egy benzines korszerű autóhoz."

Ez így ebben a formájában nem teljesen igaz. Egyrészt igen, a robbanómotor és a hajtáslánca egy rohadt bonyolult finommechanika, különösen az újabb modelleknél. Ugyanakkor elektronika is van benne annyi, hogy a fal adja a másikat. És pesze amikor már hibridrõl van szó, akkor az elektromotor is ott van benne vezérlésestől. Viszont cserébe visszatölti a fékezéskor az áramot, ahogy az elektromos is, ahelyett hogy szépen hővé és kopássá alakítaná mint a hagyományos tárcsa/dobfék. Az az autó amiben nincs sok elektronika, az ezerötös LADA volt, az viszont meg is ette a 10-12 litert száz kilométeren és ha nekimentél egy fának akkor ott haltál meg, mert a kaszni nem védett sokkal jobban mint egy gördeszka.

"Na és miből lesz az elektromos áram?"
Elektromos áram bármiből lehet. Napelem, szélkerék, atom, víz, stb. Az ipari forradalom ideéjből ittragadt robbanómotor viszont ha egyszer legyártották, akkor élete végéig pöfögi a rákkeltő kipufogógázt a levegőbe.

"A nap meg csak napfelkeltétől-napnyugtáig süt, így a napenergia is korlátozottan áll rendelkezésre."
Ezért jó, hogy az autókban akkumlátor van.

Amúgy pedig, az emberiségnek pont egy jó akkumlátorra lenne szüksége a túléléshez. Ehhez viszont fizetőképes kereslet kell. A mobil telefonok egy ideig motorjai voltak az akksi fejlesztési technológiának, de ez már pár éve nem teljesen igaz - a mobil eszközökhöz a mostani akksik bőven jók. Igen, persze sokan örülnének egy mobilnak ami 30 napig is el van egy töltéssel, de amíg az átlagpolgár az Apple telefonért így is kifizeti egy gyengébb használt autó árát, addig az akksi nem szempont. Az autóknál viszont ez a technológia még kevés.

Zoltán Gáspár1st 2022.06.26. 10:49:05

Javaslom a kedves írónak kicsit olvasson utána a dolgoknak mielőtt olyan blődségeket ír, hogy azonos az üzemeltetési költsége egy elektromos autónak és egy mai turbós benzinesnek. Ha bármi fogalma lenne a mai modern turbós benzinmotorok komplikált felépítéséről (turbó, EGR, katalizátor, stb) akkor valószínűleg nem írna ilyen dolgokat. Áramot pedig nem csak erőműből lehet termelni, hanem mondjuk a napelemből is, ami nálunk szerencsésebb helyeken sok van a tetőkön.
Ja és még ha szénerőműből jön az áram, egy km-re vetítve akkor is sokkal kevesebb a kibocsátás mintha robbanómotorral közlekednénk, mert az erőmű fajlagosan sokkal kevesebbet szennyez egységnyi energia megtermeléséhez.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 11:40:22

"sok gyártó azzal büszkélkedik, hogy autóik 80-90%-ban újra felhasználható anyagokból készül, az életciklus végén ezen anyagoknak a visszanyerése is nem kevés energia, víz, és vegyianyag felhasználáséát követeli majd meg."

Ugyanezen okból szűntek meg a visszaváltható PET palackok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 11:43:41

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

"Németek egyszerűen faszok, hogy bezárják az atomerőműveket."

Most is inkább a szénerőműveket indítják újra - ha már az orosz gáz nem kell nekik -, de az atomerőművek leállítását folytatják. Idióták.

zoli_ 2022.06.26. 11:59:46

Ezt a bődületes marhaságot....
Egy villanyautó 80ft/kw áron tölthető az utcán. 12kW kb elég 100km távra. 960 forint.
Mesélj még, hogy két liter benzin árából 100 kilométert megy el bármilyen benzines....

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 12:10:59

@zoli_:

"Egy villanyautó 80ft/kw áron tölthető az utcán."

Ez biztos nem igaz. Legfeljebb 80Ft/kWh áron. Ne hsragudj, hogy ezen rugózok, de hihetetlen, hogy nemcsak egyes kommentelők, de szakmai újságírók is rendszeresen keverik a kW és a kWh mértékegységeket. A kis- és nagybetűkről már nem is beszélve.

Na de a témához: Most még a beetetés folyik. Várd csak meg, amikor már nem tudsz otthon tölteni konnektorról, és az állam ráteszi mindazokat az adókat, amelyek most a benzinen vannak. Biztos még így isbolcsóbb lesz, legalábbis egy ideig, jönnek majd az újabb adók.

midnight coder 2022.06.26. 14:37:36

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Na de a témához: Most még a beetetés folyik. Várd csak meg, amikor már nem tudsz otthon tölteni konnektorról, és az állam ráteszi mindazokat az adókat, amelyek most a benzinen vannak."

Ez nemigen fog neki menni, mert hogy az elektronra nincs ráírva hogy honnan került az autódba. Pláne, ha saját napelemedről töltöd. Ahol pénzt tud beszedni, az a parkolás és az úthasználat. Viszont ezt a pénzt a robbanómotor tulajok is fizetni fogják - a benzinbe rakott adó mellett.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2022.06.26. 14:49:30

Nekem az nem tetszik az elektromos autókban, hogy 1) a töltése sokáig tart, míg a benzin tankolása öt perc, fizetéssel együtt; 2) amikor kigyullad egy elektromos autó, és szokott ilyen történni, akkor úgy ég, mint egy marék csillagszóró. Nem jó érzés elképzelni, hogy én abból a pokolból próbálok kimenekülni.

@midnight coder: "Amúgy pedig, az emberiségnek pont egy jó akkumlátorra lenne szüksége a túléléshez."

Így van, mindössze ennyi hiányzik. Enélkül viszont nevetséges kísérletezgetés az egész. És évtizedek óta próbálunk nagy kapacitású, ráadásul gyorsan tölthető akkumulátort gyártani, de nem megy az istennek sem. Nem úgy fest ez, mint a mosolygós jövő, inkább mint egy megúszási kísérlet egy Mad Max-világban.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2022.06.26. 14:50:51

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: "Németek egyszerűen faszok, hogy bezárják az atomerőműveket."

Maguknak köszönhetik, kormányhoz engedték a zöldeket. Már ott észbe kaphattak volna, de a liberó lobbi rendkívül erős, valamiért.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 15:17:04

@midnight coder:

Számoljunk utána. Egy jövőbeli, teljesen elektromos, 5-600km megtételére télen is alkalmas autónak kell min. 100kWh akkumulátor. Egy átlagos házi napelemes rendszer legyen 4.5kW névleges teljesítményű, de ténylegesen ennél kevesebbet ad le. Hasraütéssel nyáron naponta max. 35kWh villanyt tudsz így beletölteni, azaz 3 nap kell a teljes feltöltéshez. Ősztől tavaszig még több idő kell, ezen belül télen akár hetek.

A gyors töltést az is korlátozza, hogy eleve nem lesz otthon 100+kW-os töltőd, na meg ezeket az autókat nem 230V-tal kell tölteni. Még ha lenne is ekkora kapacitású házi napelemed.

Az autóipar célja, hogy el tudja adni az autókat. Az állam célja az, hogy meg tudja adóztatni az üzemanyagot, jelen esetben az autókba szánt áramot. Az állam ezért meg fogja tenni, és nem is nagy technikai kihívás, hogy az autókat csak az államilag engedélyezett áramkutakon lehessen tölteni, kellő adótartalommal ellátott árammal. Ez az elektronika annyira az autó elektronikájának a része lehet - pontosabban LESZ -, hogy max. chiptuningos hackeléssel lehet kiiktatni, de egyrészt ezt akkor minden műszaki vizsga előtt vissza kell csinálni, másrészt még mindig itt van a házi nspelemed jelentette korlát.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.06.26. 16:13:08

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Egy hibát látok a gondolatmenetedben: nem biztos, hogy mindenki napi 600-km-et autózik. Így csak a napi fogyást kell utántölteni, nem a teljest.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 16:40:19

@Balogh Zsolt:

Természetesen ebben igazad van, de még mindig ott van, vagyis lesz - erre mérget vehetsz - az a megkeüljetetlen műszaki-elektronikus megoldás, ami csak az áramkutakon való töltést teszi majd lehetővé.

Az uzemanyagokon lévő adó minden országban a költségvetés jelentős bevétele, erről egyetlen állam sem fog lemondani.

Sokféleképpen megvalósítható egy ilyen korlátozás, akár még sz akkupakkba is be lehet építeni, vezeték nélkül is lehetséges, de minek részletezzem: meg fogják csinálni. És akkor hiába van otthon napelemed, hiába akarsz csak 20%-ot rátölteni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 16:44:05

Nrm szabad a mai helyzetből kiindulni, amikor a villanyautók, sőt még a plug-in hibridek is számos kedvezményben részesülnek. A villanyautók terjedével ezek a kedvezmények fokozatosan csökkenni fognak, majd egy bizonyos penetráció elérésekor teljesen eltűnnek.

Kotit 2022.06.26. 17:09:44

@Androsz: Szóval te nem látsz fejlődést eautó fronton? Sem az akkumulátoroknál? És esélyt sem látsz rá?

Kotit 2022.06.26. 17:11:46

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Tehát a villanyautóknak az a legnagyobb hátránya, amit a kormány adók terén változtat? Majd. Egyszer. Szerinted.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2022.06.26. 17:46:34

@Kotit: De, van fejlődés. Csak annak a mértéke elkedvetlenítően kicsi a még szükséges fejlődéshez viszonyítva, és már évtizedek óta megy a küzdelem a jobb aksikért. Annyit már sikerült elérnünk, hogy most már néha egy-egy mobiltelefon is kigyullad, például repülőgépen ülve, ami egy élmény lehet. Reklámnak kevésbé válik be.

kewcheg 2022.06.26. 18:24:57

2035-öt ez az unio ebben a formában nem éri meg.Egy Konrad Adenauer nevével fémjelzett EU a világ legjobb helye lehetne, de ez már itt csak egy vicc, parodia.Első és legfontosabb: a Föld nevü bolygon nemcsak Europa van, hanem még számos kontinens, ahol belsőégésü motorok százmillioi fognak még müködni nemhogy 2035- ben de 2100-ban is.Azaz az unokáim unokái idejében.Az EU ezeket hogyan szorìtja rá a változásra? Ez az EU jelenleg egy önszopató üzemmodban működik, az átlag nyugati meg olyan birka, mint ahogy Egyiptomban, meg más szaracén országokban turistáskodva elégedetten hajtja álomra a fejét, hogy ma csak száz euró baksist gomboltak le rólam, csak a Casiomat lopták el nem az applewatch- omat, és az asszonyt is csak két arab erőszakolta / dugta/ meg, pedig öt is lehetett volna.Az átlag német meg holland igy éli az életét.Szal, azér ne legyünk már buzik.Eleve egy ilyen szegény országban mennyivel lesz jobb 2035- ben? Kb. 500 km- rel több autopálya meg a tanár nem 250- et hanem 280- at fog keresni.Oszt ide elektromos autót...há nooormális....?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 19:17:55

@Kotit:

Nocsak, szalmabábmester, érvekre nem futja neked?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 19:24:15

@Androsz:

Erről az autóipar is tehet, élén Elon Muskkal. Mert ott van a fuel cell is, csak persze nem a nehezen tárolható hidrogénüzeműek. Máris nem lenne gond a hatótáv és a töltési idő. Vagy maradhatna a belsőégésű motor is szintetikus üzemanyaggal, bár ott megmaradnának gondnak a nitrogénoxidok.

Csak már sokat öltek az akkumulátorokba, a technológia is megvolt hozzá, ezért nem törödtek az üzemanyagcellával.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 19:28:08

Persze egy üzemanyagcellás autóba is kell akkumulátor, egyrészt s fékezéskori visszatáplálás érdekében, plusz akkor, ha hirtelen kell nagy teljesítmény - a fuel cell nem alkalmas túl nagy áram lökésszerű leadására. De ezek az akkuk lehetnek sokkal kisebbek, és üzem közben az sutó is töltheti őket.

zoli_ 2022.06.26. 19:54:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Hogy várjam meg? Ne legyen áram a napelemben???
Elnézést elírtam, kW valóban.
Az összes többi viszont már ne is haragudj, de nem igaz.
Egy töltő, vagy egy akkupack kapacitása a Wh. Ami annyit jelent, hogy egy óra alatt ekkora teljesítményt képes leadni. A felvett áram és feszültség és a cos fi szorzata adja meg, hogy mekkora teljesítményt vettem fel a hálózatból.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 20:29:57

@zoli_:

"annyit jelent, hogy egy óra alatt ekkora teljesítményt képes leadni. "

És 2 óra alatt mekkorát? ;)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 21:05:23

@zoli_:

Bocsáss meg, az előbb hiányosan idéztelek, most jól:

"Egy töltő, vagy egy akkupack kapacitása a Wh. Ami annyit jelent, hogy egy óra alatt ekkora teljesítményt képes leadni"

Ezer bocsika és egy medvebocs, de a Wh mióta a teljesítmény mértékegysége??? :DDD Általános iskolai tananyag, lógtál az órán?

"Elnézést elírtam, kW valóban."

Vagyis kWh. :) A felvett energiáért fizetsz, nem a teljesítményért.

"A felvett áram és feszültség és a cos fi szorzata adja meg, hogy mekkora teljesítményt vettem fel a hálózatból."

Effektív feszültség, hogy pontosak legyünk.

Majdnem. Azonban ennél többet veszít az áramszolgáltató, mert egy hálózati akkutöltőben kapcsolóüzemű tápegység van, ami nem ohmos, hanem komplex terhelés egy adott teljesítménytényezővel (cos fi), azaz ott van a meddő teljesítmény is. Ezt a lakossági fogyasztásmérők nem veszik figyelembe, de az ipari fogyasztók bizony keményen fizetnek, ha nem alkalmaznak fázisjavítást, vagyis
ha a power factor náluk nem 1. Hiszen az így elpazarolt vill. energia az áramszolgáltató vezetékeit fűti.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.06.26. 21:56:09

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az e-autók valóban sok kedvezményt kapnak az államtól, ezt nem is vitatom. Biztos lesz majd azokra is adó, valamilyen formában beszedik tőlük is az úthasználati díjat. Az elektromos autózás napjainkban nem éppen környezetbarát, sokan mégis összekötik a kettőt, még Elon Muskot is belekeverve. Na pl ő soha nem állított olyat, hogy azért kell az e autó, mert az milyen környezetbarát. Ha turbó környezetvédő lenne, akkor inkább elektromos buszokat gyártana, nem luxusautókat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.26. 22:36:23

@Balogh Zsolt:

"valamilyen formában beszedik tőlük is az úthasználati díjat."

Meg az üzemanyagon lévő jövedéki vagy mittoménmilyen adót. Meg az EU által tervezett környezetterhelési adót is, hiszen a magyar energiamixben még egy ideig marad fosszilis is, de addigra az akkukra és magára az autóra is kitalálnak valami plusz új adót.

Arcade Macho 2022.06.27. 00:14:46

en evente 4e -t pakolok bele, ha pl. vegre valahara bevezetnek a km alapu utdijat es a sok fillerrel szexualizalo kocsogot leturnak az utrol akkor en meg kevesebbet pakolnek bele

ezert az evi 4e km-ert nem eri meg elektromos autot venni...

Arcade Macho 2022.06.27. 00:16:46

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: a hidrogenes buszokat kellene elso korben bevezetni aztan ha meglesz a kiepitett toltohalozat, akkor fel lehetne ajanlani hogy hasznaljak

persze a sok fillerbaco kocsog kiteherest meg kell kinalni egy akkora km alapu utdijjal hogy vert hugyozzanak a fajdalomtol, azert lehet hogy a kamionok / kisteherek lesznek a buszok utan a kovetkezok
en azt mondom hadd dontse el a piac...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.06.27. 01:43:29

Arról nem is beszélve, hogy egy családi méretű elektromos autó 12-15-20 millió forint.Jó, nem csak azért ennyi, mert elektromos, hanem mert 200-300-400 lóerős, ami teljesen felesleges.Ki a faxnak van annyi pénze csak autóra?A politikusoknak, meg a drogdílereknek.Az ezen rétegen kívüli vásárlók is max hitelre tudják megvenni. Amúgy meg, ha lenne, sem költenék annyit semmilyen autóra, mert a szememben egy autó sem ér meg annyit.Használt meg még nincs, vagy nem éri meg anyagilag, nem sokkal olcsób, mint az új.
Képzeljük már el, hogy majd Jászkaraf@szajenő-alsón mikor lesznek töltőállomások a lakosság legalább harmadára eső mennyiségben?Scifi, kb még vagy 150 év.
Egyébként meg nem kell még a németeket temetni mindenben, azt is ők mondják, hogy nem fogják támogatni a dugattyús autók 2035-összeurópai ki/betiltását:
index.hu/gazdasag/2022/06/26/elektromobilitas-belso-egesu-motor-elektromos-autozas-nemet-veto/
Végre már, hogy vannak ilyen gondolatok is.

Rubasov et. 2022.06.27. 09:07:26

Az elektromos autónak legfeljebb csak a renszáma zöld. Attól még nem lesz valami környezetkímélő, mert nem az "ötkerben" hanem 100 km-rel arrébb pöfögi ki a cuccot a levegőbe. Plusz amit sokan nem vesznek számításba az a javíthatóság. Ebben pedig a hagyományos beznines autók köröket vernek az e-autókra, amiben elég csak ha egyszer elromlik valami, irány a bontó. Nem egy ismerősöm járt így. Bedöglött valami, már több millát legomboltak róluk a szervízben, de a 10-20 millás csoda zöldverda továbbra sem mozdul. Csak a rá kiadott (kidobott) pénz miatt nem küldték még bontóba.

eßemfaßom meg áll 2022.06.27. 10:22:57

@zoli_: "Egy villanyautó 80ft/kw áron tölthető az utcán"

eszerint ennél kicsit változatosabb a kép, van itt 280Ft-os ár is:

villanyautosok.hu/elektromos-auto-toltes-arak/

eßemfaßom meg áll 2022.06.27. 10:25:59

@midnight coder: "Ez nemigen fog neki menni, mert hogy az elektronra nincs ráírva hogy honnan került az autódba" Akkor majd lesz km alapú útdij. A rendszer ma is ki van építve a teherfuvarozáshoz, nem lesz nagy feladat átállni.

nemecsekerno_007 2022.06.27. 10:26:22

Valláspótlék ateistáknak.

geek 2022.06.27. 11:02:34

A hajszárítómotornál elveszítette a komolyan vehetőségét a cikk. Meg ott is, hogy “nagyságrendileg több” félvezető kell egy elektromos autóhoz. Akinek van alapszintű műszaki tudása, az tudja, hogy egy belsőégésű motoros autóban nagyságrendileg több elektronika van, mint egy elektromosban, csak magában a motorban manapság annyi szenzor és egyéb elektronikus segédberendezés van, mint égen a csillag. Villanymotor esetében ez minimális.

konrada 2022.06.27. 11:59:04

...s azért tegyük hozzá, aki állt már városban dugóban, az tudja értékelni azt a különbséget, amikor egy párszáz méteres szakaszon ezernyi liter üzemanyag (meg több kilónyi fék-kuplung) ég el annak összes velejárójával, vagy alig néhány száz watt áram, és egyből nem próbálja hasonlítgatni a környezetre hatását a 2 technológiának...

erol 2022.06.27. 12:44:08

Én már alig várom, hogy nyugdíjba menjenek a belsőégésű motorok. Csak két nagy gond van velük: van egy cső rajtuk hátul amin mérgező füst jön ki és hangosak. Ja, és unalmasak is, 100 éve rontják a levegőt, ideje fejlődni.

midnight coder 2022.06.27. 14:28:54

@Rubasov et.: "Ebben pedig a hagyományos beznines autók köröket vernek az e-autókra, amiben elég csak ha egyszer elromlik valami, irány a bontó. "

Egy lószart. Az akkupakk cellánként javítható. Minden más pedig sokkal kevésbé problémás mint a millió szar kis alaktrészbõl összetákolt robbanómotor és hajtáslánca. Amiben ráadásul még van egy rakás elektronika is a mechanika mellé.

midnight coder 2022.06.27. 14:30:07

@eßemfaßom meg áll: Ezt mondom én is. De azért a benzinbe épített adó is maradni fog. Csak a benzinesek duplán tejelnek majd.

midnight coder 2022.06.27. 14:33:11

@geegee: "Arról nem is beszélve, hogy egy családi méretű elektromos autó 12-15-20 millió forint."

Középkategóriás kocsit újonnan benzinesbõl sem veszel sokkal olcsóbban, max. a Dacia kategóriában.

ulpius66 2022.06.27. 16:01:08

Figyusz!

A panel 8-ról hogyan tudom otthon tölteni az autómat?

ulpius66 2022.06.27. 16:05:56

Most akkor tényleg döntsük mán el, hogy az elektromos autózás az olcsó, vagy környezetkímélő?

Mondjuk, ha egy év alatt ötszörösére megy fel az áram ára, mint a gázé, akkor mán azért nem lesz annyira olcsó......
(arról az esetről most nem is beszélnék, ha ne adj Isten pár napos áramszünet lesz egy-egy kerületben..... akkor az elektromos autók meg sem tudnak mozdulni....... míg benzinből egy pár tíz litert elég könnyű tárolni vagy elszállítmányozni....)

eßemfaßom meg áll 2022.06.27. 16:08:35

@midnight coder: Mert az elképzelhetetlen, hogy az elektromos autókba kell beépíteni útdijjeladót a benzinesekbe meg nem.

ulpius66 2022.06.27. 16:10:12

Egy elektromos autó: kibaszott drága, kibaszott sokba kerül a javítása, és kibaszott körülményes a töltése.....
(egyebekben ..... ha ennyire jó az elektromos autó, akkor száz éve mért a benzines autók terjedtek el????)

eßemfaßom meg áll 2022.06.27. 16:10:14

@midnight coder: villanyosból viszont nincs "dácsia" kategória ami nem menő de ugyanazt tudja csak olcsón.

ulpius66 2022.06.27. 16:12:59

Arról a közszájon szóló "pletykákról" most ne is beszéljünk, hogy az elektromos autó-gyártók hány millió dollárral támogattak a "zöld-szervezeteket" (hahaahhhhaaaaaaaa......) és az EU vezetést, hogy ugyan már, támogassák meg egy kicsit az elektromos autózást.....

eßemfaßom meg áll 2022.06.27. 16:14:45

@midnight coder: "a millió szar kis alaktrészbõl összetákolt robbanómotor és hajtáslánca" Normálisabb belsőégésű motorok/váltók sokszázezret elmennek érdemi meghibásodás nélkül, ami az autóban garantáltan szétmegy és drága az a futómű meg a karosszéria. Naivan azt képzelem, hogy ez a kettő a villanyosokban is van és hasonlóan viseli az időjárást és az utakat.

ulpius66 2022.06.27. 16:18:36

Azt kiszámolta mán valamelyik igen-igen okos okostojás, hogy ha pl. a magyar autópark fele átáll benzinről áramra, az akkor mennyi áramot fog fogyasztani........

Segítek!

Évi 3-4 milliárd liter benzinről/gázolajról van szó, ami helyett áramot fognak "tankolni"........

Még egy pici segítség: 1 liter benzin: 9,63 kWh energiát jelent
(mondjuk ez a kérdés nem azokhoz a barmokhoz szólt, akik nem tudják mi a különbség a kW és a kWh között....)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.27. 16:34:41

@eßemfaßom meg áll:

Egy jeladó - nyilván csak rádiós lehet - viszonylag könnyen blokkolható, ráadásul ehhez hozzá sem kell nyúlni, elég zavarni az általa használt frekvenciát. Na jó, nem valószínű az ilyenek elterjedése, mert csak illegálisan lehetne eladni, feketén. Viszont minden létező útra telepíteni a rendszert elég drága lenne, na meg nem éppen szabotázsvédett.

Sokkal üzembiztosabb az autókba és az áramkutakba beépíteni az általam fentebb már leírt elektronikát, ráadásul ennek költsége nem az államokat, hanem az autógyártókat és az áramkutakat terhelné már a kiépítéskor is.

Ez természetesen nemzetközi szabványokat követne, de mivel a jövedéki adó beszedése minden állam érdeke, e téren könnyen meg fognak állapodni.

Arcade Macho 2022.06.27. 16:37:10

@eßemfaßom meg áll: "Akkor majd lesz km alapú útdij."

eszem es a faszom megall hogy azon amirol vagy 15 eve pofazok visszahallom
egyszeruen nem hiszem el

anno ugye a Mariahilferes idoszakban tudni lehetett hogy valami gond lesz azokkal az autokkal amik hasznalni akarjak az utat, de az egesz nyugati vilag nem fogta ezt fel...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.27. 16:45:31

@ulpius66:

Bizony, csak egy töltőfejnek manapság már 100kW folötti teljesítményt kell(ene) tudnia, és ez nőni fog, ahogy egyre gyorsabban tölthető akkuk jelennek meg. Nálunk a faluban a benzinkúton 4 töltőállás van (nem tudom, mi a rendes nevük), ez villanyautónál fél, de távlatilag több mint 1MW-ot jelentene. De inkább még többet, mert ki akar egy órát várni, amíg a 100kWh belefolyik az akkuba. Elfogadható tankolási időt tekintve, ez legyen 10 perc, és 100kWh-s akkupakkot, ez bizony töltőfejenként 600kW, 4 fejnél már 2.4MW.

Mindehhez bizony hálózat is kell.

főispán 2022.06.27. 19:32:03

@ulpius66: Egy pici segítség neked. A robbanómotorokban felhasznált üzemanyag energiájának csupán 20 százalékából lesz mechanikai munka. Az elektromos autók akkujában tárolt energia sokkal nagyobb hatásfokkal alakítható hajtássá. Kb. 90 százalékosan.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.27. 19:44:41

@főispán:

Viszont nem mindegy, hogyan, milyen hatásfokkal állítják elő az akkuba töltött elektromosságot.

Persze a belső égésű motoroknál is lehet nézni, mennyi energia kell ahhoz, hogy a kőolajból benzin legyen. Ebből kicsit bonyolultabb hatásfokot számolni, de lehet.

midnight coder 2022.06.27. 19:46:09

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ja, és a benzin nem a benzinkútban terem, de még csak nem is a finomítóban. Eddig az oroszoktól jött csövön, most a világ túlsó végéről tankhajóban. Az sincs ingyen.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.27. 19:46:44

És ebből lesz a well-to-wheel hatásfok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.27. 19:56:23

@midnight coder:

Utána kellene olvasni, de most lusta vagyok. Ahhoz is nem kevés energia kell, hogy kőolajvezetéken több ezer km hosszon végigpumpálják a kőolajat; persze ez függ a viszkozitásától is. Az urali tudtommal viszkózusabb, mint a Brent, de nem mernék erre mérget venni.

Arcade Macho 2022.06.27. 20:25:15

@Kovacs Nocraft Jozsefne: a kinaiaknal cserelheto akksi van, raadasul pont az a ceg jon ide gyartatni hozzank
Nio ES8 vagy minek hivjak

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.27. 20:40:43

@Arcade Macho:

Hát, ennek a sikere attól függ, hányféle akku fog elterjedni. Ha sok, akkor nem biztos, hogy a kisebb áramkutakon mindenki tud akkut cserélni, s ekkor bizony tölteni kell.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.27. 20:46:17

Ezért _is_ az a véleményem, hogy inkább a szintetikus üzemanyag + belsőégésű motorra és az üzemanyagcellás villanyautóra kellene koncentrálni. Mindkettő gyors "tankolást" tesz lehetővé, alapvetően a meglévő kutak használatával.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.27. 20:49:34

Persze van még egy megoldás. Létezik olyan akku, amelyben csak az elektrolitot kell kicserélni, és ezzel megtörtént a feltöltés. Azt nem tudom, ezek milyenek árban és egységnyi tömegre ill. térfogatra eső kapacitásban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.06.28. 02:44:52

@Arcade Macho: Asszem ezt is kitárgyaltuk már valamelyik blogon.Q sok akksi kell, ha azut akarod, hogy flottul menjen, gyorsan és sok autónak az akksicseréje.Q sok helyet foglal, és kiba tűzveszélyes.És ez nem olyan, hogy föld alatti tartályba belecsorgatod a pótakksit.Szóval nem lenne ez se nagyon egyszerű.
Amit viszont már nem tudom hol olvastam, és jó ötlet lehet szerintem, hogy elektrolitot tankoljon a lemerült aksijú kocsiba a lúzer.Az ugyanúgy csurog, kényelmes tárolni, az is tűzveszélyes, de könnyen levihető a föld alá, stb, pont mint a benzin.Nem tudom, lenne e hátránya.Biztosan, csak kérdés, hogy mennyi az előnyéhez képest.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.06.28. 02:45:56

@geegee: Na, hogy bökje meg, már írták is, pont előttem, csak tovább kellett volna olvasni.

Arcade Macho 2022.06.28. 09:28:04

@geegee: tehat mar megtargyaltatok hogy a kinai Nio ceg az rossz lora tett es hogy nem fog sikerulni neki az akksicsrelgetgetos dolog?

azert az ugye nem baj, ha ok ezt vegigcsinaljak ha mar annyi penzt beleraktak, most van nekik 1000 szervizpontjuk...

konrada 2022.06.28. 12:11:13

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Ha már kiveséztük azt, hogy egy átlag városlakó nem tudja otthon tölteni, hogy az elektromos rendszer nem tudja még egyszerűen ellátni a nagy tömegű villanyautót, hogy egy áramszünet esetén meghal a forgalom - de mégis: ettől még qrvára gáz, hogy egyre több városban lesz karácsony méretű zseni a polgimájszter, így a dugóban pöfögő autók eléggé rontják a levegőt.

...szóval míg nincs olyan kidolgozott villanyautó, mi a fenti hibákat kiküszöböli, addig én a totoya rendszerű (atkinsonos szívómotoros rendszerre) szavazok. Azok egy átlagos városi forgalomnál azonos méretben minimum 2-3 literrel kevesebbet eszik úgy, hogy amikor áll, akkor nem jár a motor, azaz dugóban, lámpánál, kis sebességnél nincs füstölgés.

nemecsekerno_007 2022.06.28. 12:22:55

@konrada: Jaja, a plug-in hibridek egy jó alternatíva. Üzembiztosabb a kétféle üzemanyag miatt.
Az a tény, hogy a villanyautót erőltetik a klímahisztizők egyértelművé teszi, ez egy gazdasági fegyver Európával szemben.
Egy USA polgár ökolábnyoma 2,5x nagyobb mint egy európaié, nyilván nekünk kellene gyalog járnunk.
A sok hülye meg beszopja a klímavédelemnek nevezett valláspótlékot.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.28. 14:15:36

@nemecsekerno_007:
@konrada:

Az EU azt hiszi, hogy komoly világgazdasági tényező, holott egyre kevésbé az. És minél jobban lábon lövi magát szankciókkal (melyeken ő veszít, az USA és Kína, India stb. nyer), erőltetett sötétzöld klímapolitikával, annal kevésbé lesz jelentős tényező.

A törpetigris házimacskává zsugorodik, de még mindig nagy tigrisnek képzeli magát.

Arcade Macho 2022.07.02. 17:59:49

@nemecsekerno_007: "Jaja, a plug-in hibridek egy jó alternatíva. Üzembiztosabb a kétféle üzemanyag miatt."

persze ez a LEGJOBB
csak hogyha ugy van a felallas, hogy van egy rendes nagy auto meg egy kicsi elektromos
megis ki volt az a hulye aki kitalalta, hogy cipelni kell mindket rendszert?

Arcade Macho 2022.07.02. 18:01:24

@konrada: "Ha már kiveséztük azt, hogy egy átlag városlakó nem tudja otthon tölteni"

latod itt koveted el a legdurvabb hibat !!!
Judapesten a FELE az autosoknak az agglomeraciobol zudul be, azaz nem varoslako, siman tudna tolteni, azert nem tolti mert a penzugyi osztonzoket nem kapja meg

Arcade Macho 2022.07.02. 18:04:23

egyszer mar kiszamoltam, szoval a kis fali gazkazanocskam az 36 kW -os, azt ha megkuldom 10 oraval abbol siman el tudnek autozni 2000 km -t

tehat az elektromos halozat atbocsato kapacitasat nem az EV fogja meghatarozni, hanem az ostoba modon kieroszakolt gazfutes felszamolasa

meg aki napi szinten autozgat 1000 km -ket az jobban jar a dizellel, csapassa csak kint a francban a varoshataron kivul

eßemfaßom meg áll 2022.07.02. 19:58:07

@Arcade Macho: Egy univerzális helyett két külön autót megvenni és fenntartani mindig jó ötlet és kényelmesen megvalósítható főleg nagyvárosokban, hiszen nem kell nekik például két parkolóhely.

Arcade Macho 2022.07.03. 01:30:59

@eßemfaßom meg áll: agglomeracio illetve kulvaros lenne a celkozonseg az elektromos autoknak
ugy hogy eleve 2 vagy tobb auto van a csaladban

de ugye nem hitted volna hogy ilyen elofordul? nekem a patkany szomszedomnal volt hogy 5 autot hozott ide a turho gecije, alapbol meg 4 allt itt

eßemfaßom meg áll 2022.07.03. 20:26:07

@Arcade Macho: Miért is? A városiak nem akarnak autóval közlekedni csak a bejárók?

GyMasa 2022.07.04. 17:00:31

@midnight coder:
"Ez nemigen fog neki menni, mert hogy az elektronra nincs ráírva hogy honnan került az autódba. Pláne, ha saját napelemedről töltöd. Ahol pénzt tud beszedni, az a parkolás és az úthasználat. Viszont ezt a pénzt a robbanómotor tulajok is fizetni fogják - a benzinbe rakott adó mellett."
Én úgy tudom, hogy már évek óta benne van az autókban a SW, ami méri a töltéskor felvett áramot.
Innetöl csak idö kérdése, hogy mikor vetnek ki arra adót.

GyMasa 2022.07.04. 17:10:22

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Mert ott van a fuel cell is, csak persze nem a nehezen tárolható hidrogénüzeműek."
Az a gond, hogy a metanol alapú üzemanyagcellák is CO2-t termelnek.
A hidrogén azért jobb, mert annak vizgöz az égésterméke.
VIszont a hidrgogén tárolása veszélyes.
Arról nem is beszélve, hogy a hidrogéntartályok ugyanolyan nagyok, és nehezek, mint az akkuk.
A ma is létezö hidrogénhajtású autóknak 3-500 km a hatótávolságuk, és az ehhez szükséges 5 kg hidrogént egy 160 liter térfogatú, 90kg-os tartályban kell tárolni 700 bar nyomáson

"belsőégésű motor is szintetikus üzemanyaggal, bár ott megmaradnának gondnak a nitrogénoxidok."
Igen, de azt meg lehet a katalizátorral redukálni.

"Csak már sokat öltek az akkumulátorokba, a technológia is megvolt hozzá, ezért nem törödtek az üzemanyagcellával."
Ez egy róka fogta csuka:
Ma nem létezik a hidrogén terjesztésére infrastruktúra. (Igazából igazi, zöld technológia a termelésre sincs.) És, emiatt nem terjednek a hidrogénüzemü autók, ami miatt a terjseztöhálózat sem épül ki.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.07.04. 17:22:03

@GyMasa:

"Az a gond, hogy a metanol alapú üzemanyagcellák is CO2-t termelnek."

A hidrogén alapúak is, ha a hidrogént földgázból állítják elő - csak nem ott és akkor. Minden az előállítás módjától függ.

Hát igen, úgy van, ahogy írod, ez a gond a hidrogénnel.

Billy Hill 2022.07.06. 15:23:50

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Józsinéni, ne aggódjá' má' azon, hogyan fogja az állam megadóztatni a villanyautót a futása alapján...! :-)

Simán bevezetnek egy qurva jó termékdíjat magára a napelemre, amit a pógár felszerel a háztetőre; vagy az önkormányzaton keresztül magasabb építményadóval kedveskednek az ilyen ingatlanok tulajdonosainak, és akkor előre, nagyobb összegekben, egybe ki van fizetve megközelítőleg annyi adó, amit az államkassza elbukik - majd kiszámolják. (Az meg nagyon szépen látszik pl. drónról, hogy melyik ház tetején van apparát.)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.07.06. 19:29:51

@Billy Hill:

"Józsinéni, ne aggódjá' má' azon,"

Én tisztességes hangnemben írtam neked. Beléd meg nem szorult annyi kultúra, hogy hasonló hangnemben válaszolj. :(

Ezért most a te nyelveden írok neked:

Józsinénizd a szifiliszes bárcás jó kurva édesanyád.
süti beállítások módosítása